Brutalavista

Een literaire trip in 18 unieke performances

Zaterdag 6 mei 2017
Poortersloge (Ingang via Kraanrei)
14:00 - 15:30 - 17:00


© Dolores Bouckaert

© Dolores Bouckaert

Tickets:
€6 vvk (per parcours)
€9 add (per parcours)

Tickets ter plaatse te koop (aan deur prijs), vanaf 1u voor aanvang van de voorstelling. 

NL | Als muren konden spreken, zouden ze na de passage van Brutalavista tot in lengte der dagen brutale verhalen kunnen fluisteren.

Brutalavista is een literaire trip in de binnenstad, een reis in woorden, maar ook in achttien unieke acts. Jonge auteurs, makers, performers en muzikanten kapen De Poortersloge met spraakmakende performances, met verhalen over hun geliefde stad, theaterteksten en songs. Het publiek mag en zal struikelen over de vele woorden met een brutale twist.

Een parcours dat zowel lichtvoetig als verdiepend en geëngageerd is, literatuur in al haar verschijningsvormen en met kleine, grote en grootse knipogen. Het woord staat centraal, maar teksten voordragen vanachter een standaard is tijdens Brutalavista ten strengste verboden.  

Open je oren en ogen en kies een van de drie parcours. Per parcours vuren we drie performances op je af.

14:00- 15:00   
Lara Taveirne & Johanna Vlaminck / Marjolein Van der Meer & Raymond Deirkauf / Hof van Eede & Hendrik Lasure

15:30 - 16:30   
Tina Ameel & Klaas Freek Devos / Karel Tuytschaever, Lies Van Loock & Daan Jaartsveld / Aurelie Di Marino

17:00 – 18:00
Michael Bijnens / Tiemen Van Haver / Laura Vroom

*** Seppe Decubber kaapt tijdens Brutalavista De Poortersloge met zijn gedicht ‘Meestal leven ze’. ***               


© Carmen De Vos

© Carmen De Vos

14:00 - 15:00
Lara Taveirne - Johanna Vlaminck

Jane-la-Morte
In het dode Brugge van Rodenbach loopt ook een heel levend meisje rond. 
Jane heet ze. Ze heeft een snel kloppend hart en kan dansen als geen ander. 
Kan de liefde haar laten stilvallen?  
meer info

 

Marjolein Van der Meer & Raymond Deirkauf
I, poor romantic is een combinatie van spoken word en elektronische muziek door Marjolein van der Meer en Raymond Deirkauf. Ze brengen de Grimm verhalen als muzikale ervaring: een sferische en ritmische vertolking van die oude, grimmige sprookjes. Rapunzel, de witte slang.. de verhalen zijn van hier en toch ook.. van heel ver weg...
meer info

 
 

Hof van Eede & Hendrik Lasure
Odessa (fragment)
Nooit naar Odessa gegaan zijn, en daar vervolgens je hart verliezen. We wilden de Slavische ziel vinden, maar het is er nooit van gekomen. We hebben nooit de beroemde trappen bewandeld, nooit onder bloeiende acacia’s getreurd om het einde van onze liefde, terwijl jij wat verderop langs de waterlijn liep, nadat we het Odessamuseum hadden bezocht omdat het regende die ochtend, een museum dat zaal na zaal donkerder wordt, tot in de laatste zaal, waar we de bril van Isaac Babel, gestorven in de Goelag, nooit met eigen ogen hebben gezien. Je hebt er mij later die namiddag nooit Poesjkin voorgelezen, op een bankje aan het water van de Zwarte zee (“Slechts het gerucht  der Zwarte Zee hangt in de lucht. / En zo was ik toen in Odessa.”) We hebben nooit heimwee gehad naar elkaar en naar Odessa zoals de Odessiet dat doet: er wonen, en toch die heimwee naar Odessa.

Deze korte tekst, met live-muziek van pianist Hendrik Lasure (o.m. SCHNTZL), is een voorstudie voor een voorstelling die Hof van Eede in 2018 (n)ooit zal maken.

Tekst: Hof van Eede
Muziek: Hendrik Lasure
Spel: Ans Van den Eede
meer info


15:30 - 16:30
Tina Ameel

Tina Ameel is gefascineerd door rituelen. Op Brutalavista vraagt zij zich af of we een nieuwe vorm van rituelen kunnen bedenken voor het dagelijkse leven in de stad. Lijfelijke oefeningen in contact en communicatie. Temidden drukte, verkeer, mensenmassa. Kleine ontmoetingen op de hoek van de straat, aan de kassa, bij de bankautomaat. 
Samen met een danser nodigt zij uit tot dromen over collectieve kwetsbaarheid in de stad van morgen. 
meer info

 

Karel Tuytschaever, Lies Van Loock & Daan Jaartsveld
GHOST BOY
Als performer ervaart Karel Tuytschaever vaak een gevoel van emotionele prostitutie; je geeft het publiek immers wat ze nodig hebben. Als gevolg daarvan vroeg hij zich af hoe een mannelijke sekswerker zijn fysieke taak ervaart. Er volgde een brievencorrespondentie met mannelijke sekswerkers uit verschillende Belgische steden. Karel plaatst hun wereld tegenover die van een danser. Wat hen bindt is de vraag hoe het voelt wanneer je eigen lichaam laveert tussen het object zijn en/of het subject zijn? Wat is de relatie met je eigen lichaam? Is het lichaam actief handelend, of louter een drager? Wat als je in dienst staat van je eigen lichaam? Wat is de impact van een fysiek beroep op je eigen intimiteit?
GHOST BOY zoekt het moment op dat de intimiteit van de performer die van de toeschouwer wordt. 
meer info

Van en met: Lies Van Loock, Karel Tuytschaever en Daan Jaartsveld.
GHOST BOY is een autonoom werk - dat tevens ook als studie dient voor een voorstelling en een langspeelfilm - over het framen van het mannelijke lichaam; en over de perceptie en het kijken naar een performerslichaam.
De performance-installatie bevat expliciet naakt.
 

 
© Wannes Cré

© Wannes Cré

Aurelie Di Marino
HOE HET IS – COUNTERING UTOPIA

Brussel, winter 2016. “HOE HET IS – COUNTERING UTOPIA” kwam tot stand als gevolg van een onderzoek naar utopie, dystopie en heterotopie. Aurelies schriftuur resulteert in een fulminerende bekentenis, een woede-aanval op papier, een hyperpersoonlijk bilan van West-Europa in het begin van de eenentwintigste eeuw. Tijdens Brutalavista verdwijnen de woorden even van het papier.
meer info


17:00 - 18:00
Michael Bijnens

Michael Bijnens reisde sinds 2012 verschillende keren naar het grensgebied tussen de VS en Mexico. Vooral in de grensstad Ciudad Juárez deed hij onderzoek naar het drugsgeweld dat in die stad aan meer dan 11 000 mensen het leven kostte. Bijnens ontmoette er gekke predikanten, piepjonge bendeleden, corrupte politieagenten en melancholische kartelbazen.
Begin 2018 verschijnt zijn tweede roman, waarin een voormalig huurmoordenaar een jongen van veertien probeert te behoeden voor het kwaad. Tijdens Brutalavista brengt hij voor het eerst een hoofdstuk uit dat boek. 
meer info

 
 

Tiemen Van Haver
Regarding The shame of Others

Voor Brutalavista verzint Tiemen Van Haver enkele intieme anekdotes die hij liever niet met zijn vrienden deelt.
Daarom legt hij u de woorden in de mond. Een miniperformance waarbij auteur en toeschouwer met elkaar versmelten.
*Niet voor tere zieltjes. 
meer info

 

Laura Vroom
Voor een nieuwe solo werkt Laura Vroom rondom anekdotes en herinneringen.
Tijdens haar werkproces onderzoekt ze hoe tekst en performance elkaar op een speelse manier kunnen beïnvloeden. 
Op Brutaal toont ze een stand van zaken.
meer info


© Matthias Van Dromme

© Matthias Van Dromme

Seppe Decubber
Het gedicht is losweg gebaseerd op de oeuvres van: Agota Kristof, Auster Paul, Beckett Samuel, Camus Albert, Cameron J. Margaret,  Cannetti Elias, Celan Paul, Claus Hugo,  Ford Henry, Gezelle Guido, Goethe Johann Wolfgang, Grossman Vasili, Johannes, Kafka Franz, Konrad György, Lisieux Thérèse, Mann Thomas, Melville Herman, Milne Alexander Alan, Nietzsche Friedrich, Odle V. E., Pamuk Orhan, Perec Georges, Rilke Rainer Maria, Rimbaud Arthur, Roth Joseph, Saramago Jose, Shakespeare William, Shelley Mary, Steiner George, Stephen Adeline Virginia, Tolstoj Lev, Victor Hugo, Wilde Oscar, Woolf Virginia en Zweig Stefan. meer info